Το Παιδί μέσα στην Κάλλας
Πριν από κάθε ενήλικα υπήρξε ένα παιδί κι αυτό το παιδί θα είναι πάντα αυτό που θα εξηγεί τον ενήλικα. Ένα πριν εξηγεί το μετά, ένα τώρα εξηγεί το αύριο, μια ισχνή ανήλικη φιγούρα εξηγεί μια μελλοντική τεράστια προσωπικότητα, μια παχουλή παιδούλα εξηγεί μια φινετσάτη ντίβα, μια Μαρία εξηγεί μια Κάλλας. Την Μαρία Άννα Καικιλία Σοφία Καλογεροπούλου που καταγόταν από κάτου, απ’ τα μέρη μας…
Συνηθίζουμε με τη μαμά να συζητάμε για τους βίους των αγαπημένων μας καλλιτεχνών, σαν να πρόκειται για ζωές συγγενών μας. Ψάχνουμε τις κρυφές τους σκέψεις, σχολιάζουμε τα γιατί και τα διότι τους, αναρωτιόμαστε για τα μύχια της ψυχής τους και τα άδυτα του καθαρού ή θολωμένου τους νου.
Η Κάλλας πέφτει τόσο συχνά στο τραπέζι μας! Η ζωή της με τον Μενεγκίνι, ο έρωτας με τον Ωνάση, η σκληράδα προς τη μάνα, η ανασφάλεια.
Η Κάλλας ήταν ανασφαλής. Σ’ αυτό έχουμε καταλήξει.
Η γυναίκα που είχε κατακτήσει τον κόσμο ολόκληρο, κλονιζόταν από το σχόλιο ενός. Ίσως επειδή το κατακτητικό της όπλο ήταν εξαιρετικά εύθραυστο (πόσο κρατάει μια φωνή;) ή ίσως, επειδή το κάστρο της δεν είχε θεμέλια γερά.
Ποια είναι αλήθεια τα θεμέλια της ζωής μας; Η σχέση με τον πατέρα και τη μάνα μας. Αυτά.
Η Κάλλας έχτισε μια αξιοζήλευτη καριέρα βάζοντας για πέτρες την ισχυρή της φωνή. Βάζοντας για αρμούς το πείσμα και την από καρδιάς επιθυμία της να πετύχει και να πετάξει στα μούτρα των άλλων τα όσα κατάφερε. Θεμέλιο, όμως; Σαθρό. Της έλειπε η πλάτη της μάνας.
Η μάνα της μπορεί να την έσπρωχνε για να πάει μπροστά, να γίνει αστέρι, να γίνει τρανή, όμως ο άνθρωπος στη ζωή δεν χρειάζεται μονάχα κάποιον για να σπρώχνει. Έχει ανάγκη κι από τη βεβαιότητα πως αν σταματήσει, αν δεν πάει άλλο, αν πέσει, θα υπάρχει κάποιος που θα τον πιάσει. Αν αποφασίσει να στρίψει, θα βρει κι εκεί, στον αλλιώτικο δρόμο του, στην πλαϊνή τη διαδρομή, το ίδιο αγαπημένο πρόσωπο. Τη μάνα.
Οι σκέψεις αυτές πρωτογεννήθηκαν βλέποντας πριν χρόνια την αγαπημένη Αλίνα Κωτσοβούλου να παίζει εξαιρετικά στο θεατρικό «Η Μαρία πριν την Κάλλας». Ταιριάζουν όμως και φέτος, έτος 2023, Έτος Μαρία Κάλλας. Ταιριάζουν και μέρες σαν αυτές που προβάλλεται το ντοκιμαντέρ της, εγκαινιάζεται το Μουσείο της, τιμάται η παρουσία της που δεν υπάρχει πια. Ταιριάζει τέλος πάντων, κάθε φορά που αποφασίζουμε να ασχοληθούμε με όσα υπάρχουν πίσω, κάτω, πέρα, μέσα σε μια ντίβα – Casta ή απλή.